CPC – co to jest i jak działa?
CPC (ang. cost per click) to jedna z podstawowych form rozliczania w reklamie internetowej. Opiera się na wyliczeniu kosztu jednego kliknięcia w reklamę. Jest to model, w którym płatność dokonywana jest tylko wtedy, gdy użytkownik kliknie na zamieszczony przez nas link.
Jak działa CPC?
CPC to system płatności za odwiedzenie witryny, na której reklama została wyświetlona. Działanie tego modelu jest zależne od ceny kliknięcia, która ustalana jest na podstawie ustalonych w trakcie kampanii aukcji słów kluczowych oraz wyliczenia wzoru na podstawie oceny jakości.
Reklamodawca ustala stawkę, jaką jest gotów zapłacić za jedno kliknięcie w jego reklamę. Następnie jego reklamy są umieszczane w odpowiednich miejscach, w zależności od słów kluczowych. W przypadku, gdy użytkownik zadecyduje się na kliknięcie w reklamę, to reklamodawca zostaje obciążony kosztem zgodnym z ustaloną stawką.
CPC – zastosowanie
Model CPC jest bardzo popularny w reklamie internetowej i pozwala reklamodawcom na płacenie tylko za skuteczną konwersję, czyli kliknięcie w reklamę. W ten sposób reklamodawca dokładnie wie, ile kosztuje go pozyskanie nowego klienta. Model ten sprawia, że koszty reklam są bardziej przewidywalne i łatwiejsze do kontrolowania.
CPC znajduje zastosowanie przede wszystkim w reklamie w sieciach afiliacyjnych, blogach czy w wyszukiwarkach internetowych. Jednak, aby model ten przynosił zyski, wymaga bardzo dobrze przemyślanej reklamy, która skłoni użytkowników do kliknięcia w link.
Podsumowanie
CPC to model płatności, który umożliwia reklamodawcom uzyskanie skutecznej konwersji, czyli kliknięcia w reklamę. Dzięki temu modelowi koszty reklam są bardziej przewidywalne i kontrolowalne. CPC znajduje szerokie zastosowanie w reklamie internetowej, pierwotnie głównie w sieciach afiliacyjnych, blogach czy w wyszukiwarkach internetowych. Dlatego warto zdawać sobie sprawę z tego, co to jest CPC i jak działa, gdy planujemy trafić z naszą reklamą do szerokiej grupy odbiorców.